רגע לפני יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות- עדכון דיני עבודה 2018

07.10.2018 | ZAG-S&W

בהתקרב יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות, עו"ד שי בן-נתן, ראש מחלקת דיני עבודה, מבהיר בפניכם שאלות ונושאים שעולים בהקשר יום הבחירות בכל הקשור לזכויותיהם של העובדים בגין יום הבחירות לרשויות המקומיות.

לראשונה השנה, יום הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות, הצפוי להתקיים בתאריך 30 באוקטובר 2018 – יהיה יום שבתון. בחוק נקבע כי יום הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות הוא יום שבתון בתחומן של הרשויות והמועצות שבהן נערכות הבחירות.

אורך יום השבתון אינו מוגדר בחוק, אולם המונח "יום" מוגדר בחוק הפרשנות, תשמ"א-1981 כ"תקופה שמחצות הלילה עד חצות הלילה שלאחריו" כלומר יום השבתון הוא מהשעה 00:00 ביום 30 לאוקטובר 2018 ועד לשעה 23:59 באותו היום.

יום שבתון יחול על עובד שמתקיים לגביו אחד מהתנאים הבאים:

1. מקום עבודתו נמצא בתחום רשות מקומית או מועצה אזורית שנערכות בה הבחירות הכלליות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות.

2. עובד שמקום עבודתו אינו נמצא בתחום רשות/מועצה שנערכות בה בחירות, אך הוא רשום בפנקס הבוחרים של רשות/מועצה שהבחירות נערכות בה.

על פי החוק, עובד שעבד אצל מעסיק 14 ימים רצופים לפחות בסמוך ליום הבחירות הכלליות, יהיה זכאי לתשלום השכר שהיה משתכר אצל המעסיק ביום הבחירות אילולא שבת.

החוק אינו עורך אבחנה בין עובד המשתכר על בסיס יומי לעובד המשתכר על בסיס חודשי או כל בסיס אחר, אלא כל שדורש כתנאי לתשלום – הוא עבודה בתקופה מינימאלית של 14 ימים רצופים לפחות בסמוך ליום הבחירות.

אין לנכות יום חופשה מעובד שלא עבד ביום הבחירות.

בדומה לנהוג בעניין בחירות הכלליות לכנסת, החוק אינו קובע חובה על העובד להצביע בפועל.

 

המשמעות של הגדרת יום הבחירות כ"יום שבתון" היא כי לא ניתן לחייב עובד לעבוד ביום זה, אלא אם מדובר בעובד המועסק אצל מעסיק שנמנה על  נותני השירותים שאמורים להמשיך ולפעול כסדרם גם ביום הבחירות. עובד שזכאי ליום השבתון אינו מחויב לעבוד ביום הבחירות, ולא ינוכה לו על כך יום חופש.

יחד עם זאת, החוק אינו אוסר על העסקה ביום הבחירות, ומשכך ניתן להציע לעובד לעבוד ביום זה.

בכל מקרה, גם שבו עובד יועסק ביום הבחירות, יש לאפשר לו לממש את זכותו להצביע.

החוק אינו דן בשאלת השכר לגבי עובדים אשר יעבדו בפועל ביום הבחירות. נציין, כי יום הבחירות (או יום שבתון ככלל) אף אינו נמנה על ימי "המנוחה השבועית" כהגדרתם בפקודת סדרי השלטון והמשפט, התש"ח – 1948.

המלצתנו היא לשלם לעובדים שיועסקו ביום הבחירות (עובדים אשר הוסכם עימם כי יעבדו ביום הבחירות, או עובדים המועסקים ב"שירותי התחבורה והשירותים הציבוריים") תגמול מיוחד, וזאת מעבר לשכרם הרגיל.

באשר לשיעור התגמול – מכיוון שכוונת המחוקק הייתה ליצור הסדר זהה לזה הקבוע לגבי יום הבחירות לכנסת ומכיוון שיש משמעות לתגמול ששולם לעובדים שהועסקו בימי בחירות קודמים, המלצתנו היא לנהוג כפי שהיה נהוג במקום העבודה עד כה בימי הבחירות הקודמים כלומר דהיינו תשלום של 200%.

חדשות אחרונות