צו הרחבה - קיצור שבוע העבודה ל-42 שעות

28.03.2018

לאחרונה נחתם צו הרחבה אשר עוסק בקיצור שבוע העבודה במשק. בד בבד, בוצעו התאמות בתנאי ההעסקה בשעות נוספות לשבוע העבודה המקוצר, וכל אלה, יכנסו לתוקף החל מיום 1.4.18.

המשמעות היא, כי החל מחודש אפריל, שבוע העבודה הרגיל יעמוד על 42 שעות לכל היותר, לעומת 43 שעות, כיום. כפועל יוצא, משרה מלאה תעמוד מעתה על 182 שעות ולא 186 כפי שהיה עד כה. קיצור שבוע העבודה מתבצע בדרך של הפחתת שעת עבודה אחת ביום מוגדר וקבוע, שיקבע על ידי מקום העבודה, ובו העובדים יסיימו לעבוד שעה אחת קודם, ללא הפחתת השכר.

במקרים בהם עובד ידרש להישאר במקום העבודה באותו היום המוגדר, שכרו יהיה בשיעור 125% בגין שעה זו והיא תיחשב כ"שעה נוספת". חשוב לציין, כי ניתן ליישם את קיצור שבוע העבודה רק במקרים בהם שבוע העבודה ארוך מ-42 שעות. כלומר, לא יהיה קיצור לשבוע עבודה אשר עומד על 42 שעות או פחות – השינוי בצו ההרחבה לא יחול על עובד אשר שבוע העבודה שלו עומד על 42 שעות או פחות לפני כניסתו של צו ההרחבה לתוקף.

לשינוי החל במשק קיימות באופן טבעי גם השלכות כלכליות. באשר לעובדים אשר משתכרים בשכר חודשי קבוע, השכר לא משתנה, אך שוויה הכספי של שעת עבודה משתנה, שכן כעת, על מנת לחשב את שווי שעת העבודה, יש לחלק את השכר החודשי ב- 182 שעות ולא ב- 186 שעות כפי שהיה עד כה. כתוצאה מכך, ערכה של שעת עבודה יעלה, וכך גם ערכן של שעות נוספות (אשר משולמות באופן פרטני ולא גלובלי), וחישוב עלות יום חופשה ישתנה גם כן.

באשר לעובדים אשר שכרם מחושב בדרך של  שכר חודשי קבוע  ושעות נוספות גלובליות, הרכב השכר לא ישתנה. אולם, על המעסיק לוודא כי תשלום השעות הנוספות הגלובליות משקף את מספר השעות הנוספות הממוצעות שהעובד עובד, לאחר השינוי הנובע בחישוב לאור צו ההרחבה.

במקרה של עובדים בשכר שעתי, לא יחול שינוי בערכה של שעת העבודה. השינוי היחידי שחל עליהם, כאמור, הוא החל מאיזו שעה מתחילה ספירת השעות הנוספות באותו היום המוגדר על ידי המעסיק, בו קיצצו שעת עבודה אחת.

כחלק מהשינויים שיחולו והשפעותיהם על כמות השעות הנוספות וערכן, יש לשים לב למגבלות החלות על עבודה בשעות הנוספות. מכסת שעות העבודה המותרת ליום, כולל שעות נוספות, נותרה 12 שעות ליום לכל היותר. מכסת שעות העבודה הנוספות השבועית היא 16 לכל היותר כך ששבוע העבודה, כולל שעות נוספות, לא יעלה על 58 שעות לכל היותר.

חדשות אחרונות