עדכון ללקוחות עסקיים בדבר תקנות הסגר השלישי

07.01.2021 | ZAG

בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, הממשלה אישרה ביום 6.1.2021, מספר תיקונים לתקנות סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה) (הגבלת פעילות) ו- (הגבלת פעילות במקומות עבודה), תשפ"א-2020 שיכנסו לתוקף היום, 7.1.2021 בחצות וימשכו, נכון למועד זה 14 ימים, עד ליום 21.1.20201.

להלן עיקרי התקנות החדשות:

  • כללי
  1. חל איסור על יציאה ממקום המגורים מעבר למרחק העולה על 1,000 מטר למעט במקרים חריגים, לרבות: יציאה להתחסן, קבלת טיפול רפואי או סוציאלי, הפגנה, הליך משפטי, יציאה לצורך פעילות ספורטיבית, העברת קטין בין הוריו הפרודים, יציאה למקום עבודה או למסגרת חינוכית שפעילותה מותרת, יציאה לצורך השתתפות בהלוויה, בחתונה או בברית.
  2. התקהלויות תצטמצמנה לעד 5 אנשים בשטח סגור ועד 10 אנשים בשטח פתוח (למעט חתונה, ברית והלוויה, בהן תותר התקהלות של 10 אנשים בשטח סגור ו-20 אנשים בשטח פתוח).
  3. כל מוסדות החינוך, למעט החריגים שנקבעו בתקנות, בין היתר, החינוך המיוחד, יוותרו סגורים.
  4. סגירה כללית של המסחר ושל מקומות ציבוריים, זולת חנויות חיוניות הכוללות, בין היתר: חנויות מזון, חנויות היגיינה, חנויות אופטיקה, בית מרקחת, מאפיות, חנויות מוצרי חשמל ומוצרים הדרושים לתיקונים חיוניים בבית.
  5. מסעדות תפעלנה במתכונת "טייק אווי" בלבד.

 

  • מקומות עבודה
  1. ככלל לא תותר כניסת עובדים למקום העבודה, למעט: מקומות עבודה שהוחרגו בתוספת השניה לתקנות; מקומות עבודה המספקים שירותים חיוניים; מפעלים למתן שירותים קיומיים; מקומות עבודה שעוסקים בעבודות בינוי או תשתית שאינן כוללות התקהלות במבנה סגור; מפעלים אשר קיבלו היתר מיוחד להעסקת עובדים במנוחה השבועית (תותר כניסה של מספר העובדים שהותר בהיתר או 30% ממצבת העובדים, לפי הגבוה); תעשיה ביטחונית ומפעל תומך ביטחון (תותר כניסה של עד 60% מהעובדים); משרד ממשלתי, רשות מקומית, מועצה דתית, מוסד להשכלה גבוהה (תותר כניסה של כוח האדם המזערי הדרוש ובלבד שלא תיפגע אספקת שירותים חיוניים); כל עובד שהותרה פעילותו לפי תקנות הגבלת פעילות והגבלת פעילות של מוסדות המקיימים פעילות חינוך.

 

ענפי תעסוקה שהוחרגו בתוספת השניה לתקנות

מגזר פיננסי בנקאות ושוק ההון; אנרגיה; מים; מזון ומשקאות; הובלה; אחסנה ועמילות מכס; חקלאות; טואלטיקה, ניקיון ותמרוקים; תחבורה; המוסד לביטוח לאומי; רשויות מקומיות; תקשורת; שירותי רווחה; עלייה וקליטה; הגנת הסביבה, שוויון חברתי; דת וקבורה; שיכון; חינוך; תחזוקת מבנים ובכלל זה בטיחות מעליות, אינסטלציה, חשמל, ניקיון ותברואה; אספקת שירותים ומוצרים בתחום הטכנאות, תקשורת, הגנת סייבר ואבטחת מידע, מחשוב ובפרט שירותי תמיכה, תחזוקה, אחזקת בסיסי נתונים, דיגיטל ופיתוח, ובלבד שלא ניתן לבצעם באמצעות גישה מרחוק; מעבדות מאושרות לפי חוק התקנים; מעבדות מחקר שמחייבות נוכחות פיזית; אבטחה ושמירה; מוקדי שירות טלפוניים; שירותים התומכים בחישוב ותשלום שכר; שירותי בריאות, אופטיקה ופארמה; תומכי בינוי ותשתיות; נותני שירותים לממשלה; מפעל מועדף לפי חוק לעידוד השקעות הון; ייצוג נישומים מול רשויות המיסים; מתן שירות ייעוץ לשם קבלת מענקים מהמדינה; חינוך; אספקת שירותים או מוצרים הנדרשים לצורך המשך פעילותם התקינה של תחומי הפעילות המפורטים בתוספת; אספקת שירותים לצורך המשך פעילות תקינה של המדינה ועוד.

 

מפעל חיוני

כל מפעל או חלק ממנו, הפועל או שאפשר להפעילו לצרכי הגנת המדינה או בטחון הציבור או לקיום הספקה או שירותים חיוניים, ושאושר לעניין זה בצו על ידי השר בהתייעצות עם שר הביטחון, ובשעת לחימה – על ידי שר הביטחון בהתייעצות עם השר; וכן כל מפעל או חלק ממנו שאפשר להפעילו לצרכי קיום המשק ושפעולתו חיונית לקיום הספקה או שירותים הדרושים לציבור או ליצוא, והשר אישר אותו בצו לעניין זה.

 

מפעל מתן שירותים קיומיים

כל מפעל או חלק ממנו, שנותן שירותים קיומיים, כפי שיפורט להלן, ושהשר אישר אותו בצו לעניין זה לצורך מצב מיוחד בעורף או אירוע אסון המוני: אספקת מים, מזון או חשמל, וכן מתן שירותי אשפוז ובריאות, תברואה, תקשורת או דואר, שירות שיש לספקו לשם מניעת פגיעה חמורה באוכלוסיה או בשטח, שעליו חלה הכרזה על מצב מיוחד בעורף או הכרזה על אירוע אסון המוני, שירות שלדעת השר הוא חיוני לקיום אספקה או לטיפול באוכלוסיה, שירות אשר לדעת השר הפסקתו עלולה, בנסיבות העניין, לגרום לפגיעה רבה בכלכלה המשפיעה על המשק כולו.

 

  1. חרף האמור לעיל, מעסיק ראשי לאפשר לעובד כניסה אל מקום העבודה למטרת תחזוקת המקום, המשך הפעילות התפקודית של מקום העבודה ובכלל זה תיקון ליקויים, שמירה, משלוחים, תלושי שכר ועוד.
  2. מקומות עבודה אשר הוחרגו מהתקנות, כאמור לעיל, וימשיכו לפעול, נדרשים להמשיך לעמוד בתנאי התו הסגול לרבות מינוי ממונה קורונה; יידוע העובדים לגבי הכללים המחייבים באמצעות הצבת שלט בולט במקום העבודה; הקפדה על שמירת מרחק של 2 מטרים, עטיית מסכה, מדידת חום בכניסה, הקצאת ציוד נפרד לכל עובד, קיום פגישות במגבלת משתתפים, שמירה על כללי היגיינה קפדניים ועוד.

 

  • תיקון לחוק עבודת נשים- הוראת שעה מיום 24.12.2020:
  1. בהתאם לתיקון שחל לאחרונה בחוק עבודת נשים, תשי"ד-1954, החל מיום 24.12.2020 ועד ליום 30.6.2021, עובדים מוגנים לפי חוק זה, אשר הוצאו לחל"ת (אשר אורכו לפחות 14 ימים), מיד לאחר תום תקופת הלידה וההורות, התקופה המוגנת, קרי, תקופה בת 60 ימים מתום תקופת הלידה וההורות, במסגרתה חל איסור לפגוע במשרה של העובד המוגן, תימנה החל ממועד לשובם לעבודה מהחל"ת.
  2. במידה והעובד/ת חזרו לעבודה בפועל בתקופה המוגנת אך הוצאו לחל"ת במהלך תקופה זו, מניין התקופה המוגנת ייעצר ויימנה שוב רק עם שובם לעבודה בפועל.

 

 

 

חדשות אחרונות