רגע לפני החגים – עדכון דיני עבודה 2018

13.08.2018 | ZAG-S&W

לקראת חגי תשרי הבאים עלינו לטובה, עו"ד שי בן-נתן, ראש מחלקת דיני עבודה, מבהיר בפניכם שאלות ונושאים שחוזרים ועולים מדי שנה בכל הקשור לזכויותיהם של העובדים בגין ערבי חג, ימי חג וחול המועד.

תשלום עבור ימי חג

כל עובד יהודי זכאי לתשעה ימי חג במהלך השנה. ימי החג הקבועים בחוק הינם: 2 ימי ראש השנה, יום הכיפורים, 2 ימי סוכות, 2 ימי פסח, חג השבועות ויום העצמאות. במקרים מסוימים מספר ימי החגים גבוה יותר בהתאם להסכמים קיבוציים ו/או צווי הרחבה החלים על מקום העבודה.

עובד המקבל משכורת חודשית זכאי לקבל שכר עבודה גם עבור ימי החג החלים באותו חודש, וזאת משום שהבסיס לתשלום שכר עבודתו הוא קבוע (על בסיס חודשי). עובד כאמור יקבל את משכורתו הקבועה גם בחודש בו חל חג והוא אינו זכאי לתשלום נוסף עבור ימי החג (אלא אם כן עבד בהם- שאז הוא זכאי לתוספת כמפורט להלן).

עובד המקבל שכר שלא על בסיס משכורת חודשית (כלומר שכר על בסיס שעתי/יומי/תוצרת וכיוב') זכאי לתשלום בגין ימי חג, בתנאי שעבד לפחות שלושה חודשים במקום העבודה ובתנאי שלא נעדר מהעבודה סמוך ליום החג (יום לפני החג ויום אחרי החג), אלא בהסכמת המעסיק.

יודגש, בכל מקרה יש לבדוק האם במקום עבודה מסוים קיים הסכם קיבוצי, צו הרחבה, הסכם אישי או נוהג המיטיבים עם העובדים מעבר להוראה הקמה מכוח צו הרחבה. במקרה זה, יש לנהוג לפי ההוראה המיטיבה עם העובד.

עובד משמרות, שלא שובץ למשמרת סמוך ליום החג, יהיה זכאי לדמי חג.

אם החג חל בשבת, העובד אינו זכאי לתשלום דמי חגים. במקומות שבהם עובדים בימים א'-ה' בלבד (כלומר לא עובדים בימי שישי) עובד אינו זכאי לדמי חגים שחלים ביום שישי, כי ממילא הוא אינו מפסיד יום עבודה בגלל החג. עובד שחג חל ביום בו הוא אינו אמור לעבודה אינו זכאי לתשלום עבור יום חג זה.

התשלום עבור יום החג הוא בגובה התשלום עבור יום עבודה רגיל (על פי מספר שעות ממוצע ליום לפי השנה האחרונה), ללא תוספות שונות (כמו נסיעות, שעות נוספות וכדומה(.

תשלום עבור עבודה בערב חג

חוק שעות עבודה ומנוחה קובע, כי יום העבודה בערב חג וביום שישי הינו בן 7 שעות, במקום עבודה בהם עובדים 6 ימי עבודה בשבוע למשך 8 שעות עבודה ביום.

במקומות שבהם עובדים 6 ימים בשבוע, יום עבודה בערב חג יהיה עד 7 שעות. המשמעות היא שכל שעה מעבר לכך היא שעה נוספת.

במקומות שבהם עובדים 5 ימים בשבוע, יום עבודה בערב חג יהיה בן 8 שעות בתשלום של 9 שעות, או יום עבודה של 7 שעות בתשלום של 8 שעות.

תשלום עבור עבודה בפועל בימי חג

דין עבודה בימי חג כדין עבודה ביום מנוחה שבועי. לכן, מעסיק המבקש להעסיק את עובדיו בימי החגים חייב להצטייד בהיתר מאת משרד העבודה.

יש לשלם לעובדים בעבור עבודתם בפועל בחג, לפחות 150% משכרם (תוספת של 50% על שכרם). אם חל על העובד ועל המעביד הסכם קיבוצי, צו הרחבה או חוזה אישי, המעניקים גמול גבוה יותר מהמחויב על פי חוק, יחויב המעביד בשיעור הגמול האמור.

אם העובד עובד בחג, שלא מתוך בחירה אלא מתוך כורח, זכאי העובד לתשלום בעבור אותו יום כיום עבודה, בצירוף הגמול בעבור עבודה בחגים, דהיינו, יהיה זכאי לתוספת של 150% לשכרו.

ערב יום הכיפורים

ערב יום כיפור נחשב ליום בחירה. משמעות הדבר היא כי עובד רשאי לבחור מועד זה כיום חופשה על חשבון ימי החופשה השנתית, כאשר למעסיק אסור לסרב לחופשה במועד זה. לשם מימוש זכותו של העובד עליו לפנות אל המעסיק לפחות 30 יום מראש ולהודיע לו על כוונתו לצאת לחופשה בערב יום כיפור. על המעסיק לאשר את בקשתו, וזאת בתנאי שהעובד עוד לא ניצל יותר מיום בחירה אחד (מלבד ערב יום כיפור) מחודש ינואר של השנה שבה מתבקש מימוש יום הבחירה.

לגבי עבודה בערב יום הכיפורים- צו ההרחבה בדבר מעבר לשבוע עבודה מקוצר קובע הסדר מיוחד ליום הכיפורים בו נקבע כי העובדים יעבדו 6 שעות בתשלום של 9 שעות. במקומות עבודה שבהם עבדו בערבי החג 6 שעות בתשלום של 8 שעות, ימשיכו לעבוד כך.

בענפים מסוימים נקבעו כללים מיוחדים במסגרת הסכמים קיבוציים ו/או צווי הרחבה.

בכל מקרה אחר יש לנהוג על פי ההסכמים החלים באותו מקום עבודה או הנוהג הקיים בו ככל שהם מיטיבים על הזכויות המפורטות לעיל.

ימי חול המועד

דין ימי העבודה בחול המועד הינם כדין ימי עבודה בימי חול לכל דבר ועניין. כל זאת במידה ולא קיים הסכם קיבוצי, צו הרחבה, הסכם אישי או כל נוהג אחר במקום העבודה הקובעים אחרת.

במקומות עבודה רבים מקובל לעבוד בימי חול המועד מספר שעות נמוך מבימי עבודה רגילים. נוהג זה מחייב את המעביד להמשיך ולפעול בדרך זו.

תשלום דמי חגים לעובד לא יהודי

מעסיק אינו חייב לשלם לעובד שאינו יהודי גם עבור ימי חג יהודיים וגם עבור ימי חג לפי דתו של אותו עובד. על העובד הלא יהודי לבחור את המועדים בהם יקבל תשלום, האם לפי חגי ישראל או לפי דתו.

עובד לא יהודי שבחר כימי חג את חגי דתו, ומקום עבודתו סגור בחגים יהודיים, לא יקבל כפל תשלום (הן על חגי דתו והן על החגים היהודיים). העובד יהיה זכאי לדמי חופשה שנתית עבור היעדרותו במהלך החגים היהודיים, וממכסת ימי החופשה השנתית שצבר ינוכו ימים אלה.

חופשה מרוכזת בחול המועד

קביעת לוח המועדים שבהם יצאו עובדים לחופשה היא בסמכותו של המעסיק. יש להפעיל סמכות זו תוך תיאום עם העובד והתחשבות בצרכיו, אך בסופו של דבר המעסיק הוא זה שקובע את מועד חופשתו של העובד.

חוק חופשה שנתית קובע כי על חופשה להיות רצופה, אלא שבהסכמת העובד והמעסיק אפשר לחלקה, ובלבד שפרק אחד ממנה יהיה לפחות בן 7 ימים. אם אורך החופשה הוא 7 ימים ומעלה, על המעסיק לקבוע את מועד תחילת החופשה לפחות 14 ימים מראש.

בהתקיים תנאים אלו, רשאי מעסיק להודיע לעובדיו כי מקום העבודה יהיה סגור בכל ימי חול המועד וכי יזקוף אות ימי ההיעדרות על חשבון ימי חופשתם השנתית הצבורה, וזאת במידה ולעובדים אכן קיימים ימי חופשה בלתי מנוצלים.

עובדים אשר לא נותר לזכותם ימי חופשה בלתי מנוצלים, ורוצים לעבוד במקום העבודה כשהוא סגור, אין המעסיק רשאי לאלצם לשבות מהעבודה ולא לשלם להם שכר בגין אותה התקופה בה לא יעבדו בפועל עקב היותו של מקום העבודה סגור.

העובד והמעסיק יכול להסכים במצב זה על יציאה לחופשה ללא תשלום. כל חופשה ללא תשלום מחייבת את הסכמת המעביד והעובד בכתב. במידה ולא הושגה הסכמה כזו מצד העובד, על המעסיק לשלם לו את שכרו כרגיל וזאת אף אם לא עבד בפועל.

מעסיק רשאי להוציא את עובדיו לחופשה מרוכזת בחול המועד, בתנאי שישלם להם את דמי החופשה או השכר.

תשלום עבור ימי חג לעובד אשר אינו עובד מידי יום

עובד שאינו עובד מידי יום יהיה זכאי לתשלום בגין ימי חג אם יום החג חל ביום בו אמור היה לעבוד, שהרי תשלום עבור יום חג מהווה תחליף שכר.

עובד שימי עבודתו אינם סדירים ועובד בהיקף משרה חלקת ומשתנה, ולא ידוע מראש האם אמור היה העובד להתייצב ביום החג ישולמו דמי החגים יחסית להיקף מישרתו.

תשלום בגין יום גשר

השנה, לאור תאריכי החגים, עובדים רבים יבקשו לקחת יום גשר בין החגים לסופי השבוע. לעניין זה יובהר כי אין בחוק כל הוראה המסדירה תשלום בגין יום גשר, ועל כן באין הסדרה של נושא זה בהסכם אישי, הסכם קיבוצי, צו הרחבה או נוהג, המעסיק הוא זה שיקבע אם ניתן לבצע עום גשר ואת את התשלום בגין יום זה.

חג בזמן חופשה שנתית

במקרה בו עובד יצא לחופשה שנתית ובתקופת חופשתו של העובד חל יום חג – אין לכלול את החג במסגרת ימי החופשה השנתית. קרי, העובד יהיה זכאי לימי חופשה בנוסף ליום החג.

חדשות אחרונות