חידושי חקיקה ופסיקה בנושא שכר – ספטמבר 2020

09.09.2020 | ZAG

חידושי חקיקה ופסיקה

ספטמבר 2020

תיקון חוק שכר שווה לעובדת ולעובד, תשנ"ו – 1996:

על פי תיקון לחוק שכר שווה לעובדת ולעובד, אשר ייכנס לתוקפו ביום 25.10.2020, קיימת חובה על מעסיקים להכין דוחות פנימיים ופומביים הכוללים נתוני שכר עבודה, בפילוחים שונים, ביחס לגברים ונשים במקום העבודה ופערי השתכרות ביניהם. מלכתחילה נועד החוק להבטיח כי עובדת ועובד המועסקים אצל אותו מעסיק באותו מקום עבודה, יהיו זכאים לשכר שווה בעד אותה עבודה, עבודה שווה בעיקרה או עבודה שוות ערך.

התיקון לחוק הינו כלי בקרה נוסף שקבע המחוקק במטרה ליצור שקיפות, לקדם שוויון בין המינים ולמנוע אפליה מגדרית בין גברים ונשים בכל הנוגע לשכר עבודה ותנאי העסקה. נקודת המוצא הינה שחובת הפרסום תייצר שקיפות ותביא לצמצום פערי שכר בין גברים לנשים.

יצוין כי תיקון החקיקה, קובע חובת דיווח על מעסיקים המעסיקים מעל 518 עובדים, זאת מעבר לחובה הקיימת על גופים מתוקצבים וגופים ציבוריים שונים המנויים בחוק.

להלן עיקרי החוק:

עריכת דוח שכר שנתי פנימי:

על מעסיק העומד בכללים המנויים בחוק, לערוך אחת לשנה, דו"ח פנימי על בסיס נתונים שאסף ובו יפורט השכר הממוצע של עובדים המועסקים אצלו, בפילוח עובדים תוך פירוט פערי השכר הממוצע בין גברים לנשים באחוזים בכל קבוצת עובדים. הדוח יכלול את כל הנתונים המפורטים בתוספת השנייה לחוק ובכלל זה:

  • נתונים בדבר פילוח העובדים לקבוצות וסוגים, כינויה של כל קבוצת עובדים וסוגי העובדים, המשרות או הדירוגים שנכללו בה;
  • נתונים בדבר השכר הממוצע של העובדים המועסקים בחלוקה לפי פילוח העובדים לקבוצות וסוגים, תוך פירוט פערי השכר באחוזים בכל קבוצת עובדים בהתייחסות לפי מין;
  • נתונים בדבר השכר הממוצע של העובדים המועסקים אצל המעסיק, בחלוקה להעסקה במשרה מלאה ובמשרה חלקית, לרבות שיעור חלקיות המשרה, תוך פירוט פערי השכר באחוזים בכל היקף משרה בהתייחסות לפי מין;
  • נתונים בדבר שיעור העובדים המועסקים אצל המעסיק, בהתייחסות לפי מין, ששכרם נמוך מהשכר הממוצע במקום העבודה;
  • נתונים בדבר שיעור העובדים המועסקים אצל המעסיק שמשולמת להם השלמה לשכר מינימום מכוח הסכם או הסדר, וכן שיעור העובדים כאמור באחוזים מתוך כלל העובדים, בהתייחסות לפי מין.

איסוף ועיבוד המידע לשם הכנת הדוח הנ"ל ייעשו באופן המצמצם את הפגיעה בפרטיות וסיכוני אבטחת מידע.

אחת לשנה, עם עריכת הדוח הפנימי ובהתבסס עליו, על המעסיק למסור לכל עובד מידע בדבר הקבוצה אליה הוא משתייך בפילוח העובדים, סוגי העובדים, המשרות/ הדירוגים בקבוצה ופערי השכר בקבוצה באחוזים.

פרסום דוח פומבי:

אחת לשנה, עם עריכת הדוח הפנימי ובהתבסס עליו, על המעסיק לפרסם לציבור דוח פומבי, לרבות באתר האינטרנט שלו במידה וישנו. הדוח הפומבי יכלול את הנתונים המפורטים בתוספת השלישית לחוק ובכלל זה:

  • נתונים באחוזים בדבר פערי השכר הממוצע של העובדים המועסקים אצל המעסיק לפי פילוח העובדים, בהתייחסות לפי מין;
  • נתונים באחוזים בדבר פערי השכר הממוצע של העובדים המועסקים אצל המעסיק, בחלוקה להעסקה במשרה מלאה ובמשרה חלקית, לרבות שיעור חלקיות המשרה, בהתייחסות לפי מין;
  • נתונים באחוזים בדבר שיעור העובדים המועסקים אצל המעסיק ששכרם נמוך מהשכר הממוצע במקום העבודה, וכן בדבר שיעור העובדים שמשולמת להם השלמה לשכר מינימום מכוח הסכם או הסדר, והכול בהתייחסות לפי מין.

הדוח יפורסם באופן שאינו מאפשר את זיהויו של העובד ואינו כולל מידע רגיש.  בדוח הפומבי רשאי המעסיק לפרט נתונים נוספים המסבירים את פערי השכר בכל קבוצת עובדים, ובלבד שזה ייעשה באופן שלא יכלול מידע המאפשר זיהוי עובד מסוים.

גופים המדווחים לממונה על השכר באוצר בהתאם לחוק יסודות התקציב, ייצאו ידי חובת פרסום דוח פומבי, ובלבד שהעבירו את המידע באופן ובמועד שקבע הממונה על השכר.

עריכת דוח פנימי ראשון ופרסום דוח פומבי ראשון, ייעשו לא יאוחר מיום 1 יוני 2022 לגבי השנה שקדמה למועד הדיווח.

ניתנה סמכות בחוק לשר העבודה, באישור הגורמים המנויים בחוק, להחיל הוראות החוק גם על מעסיקים המעסיקים פחות מ – 518 עובדים.

כמו כן, תוקן בהתאמה חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, המאפשר לנציב שוויון הזדמנויות בעבודה להורות למעסיק למסור את הדוח הפנימי שערך ואת הנתונים על בסיסם ערך את הדוח.

עם העלאת המודעות ושקיפות המידע, קיימת אפשרות של גידול בתביעות עובדים בכל הנוגע לפערי שכר, לרבות תביעות ייצוגיות בנושא. הן המחוקק והן פסיקת בתי הדין לעבודה, מדגישים ומרחיבים את חובת השוויון המגדרי. חשוב אפוא כי מעסיקים גדולים וקטנים, ציבוריים ופרטיים כאחד, יקפידו על יישום הוראות השוויון במקום העבודה, לרבות בכל הנוגע לשכר ותנאי העסקה.

פסק דין תקדימי בנוגע לחשיפת נתוני שכר על ידי עובד:

לאחרונה ניתן פסק דינו של בית הדין האזורי לעבודה בנצרת הקובע כי שכרו של העובד הינו מידע פרטי של העובד אשר אינו מהווה סוד מסחרי, וכי עובד המגלה לאחרים את פרטי שכרו, גם אם התחייב לשמרם בסוד, אינו מפר את חובות האמון ותום הלב כלפי מעסיקו. במאזן השיקולים שבחן בית הדין, העדיף הוא את האינטרסים של העובד בגילוי המידע הפרטי על פני אלה של המעסיק. לעומת זאת, למעסיק אין זכות לגלות מידע בדבר שכרו של העובד, ללא הסכמת העובד, שכן הדבר עלול לפגוע בפרטיות העובד.

פסק דין זה מתיישב עם המגמה ההולכת ורווחת של יצירת שקיפות בשכר, כפי שאף עולה מתיקון חקיקת חוק שכר שווה שהובא לעיל.

(סע"ש (נצרת) 57327-01-18 מידות ומעשי נוף ואח' נ' מרדכי הרוש, ניתן ביום 12.8.20, פורסם בנבו. *** מדובר בפסק דין אזורי ובית הדין הארצי טרם הכריע בסוגיה).

***האמור בחוזר זה מובא כעדכון בלבד ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני.

 

חדשות אחרונות