פרשת בר רפאלי - האם אפשר להיות חסר תושבות לצורכי מס?

17.06.2019 | ZAG- S&W

האם בעקבות נסיעות מרובות ברחבי העולם אפשר להיות אדם חסר תושבות לצורכי מס?

האם ניתן לנתק את תושבות המס שלכם ממדינת ישראל ולהיוותר חסרי תושבות לצורכי מס?

על אף שטרם נקבעה הלכה מחייבת בנושא ע"י ביהמ"ש העליון, קבע ביהמ"ש המחוזי בפרשת בר רפאלי כי הדבר בהחלט אפשרי, אך באותה נשימה הוסיף וקבע תנאי ספציפי חדש אשר כמעט בלתי אפשרי לקיימו.

בפסיקת ביהמ"ש שקדמה לפרשת בר רפאלי, קבע ביהמ"ש המחוזי כי אדם פלוני יכול להיחשב לחסר תושבות לצורכי מס בתרחיש ייחודי ונדיר שבו הוא חי על יאכטה ושט ממקום למקום ברחבי העולם, ללא בסיס קבע כלשהו על היבשה.

כידוע, בפרשת בר רפאלי נדון עניינה של דוגמנית בינלאומית אשר קיימה מערכת יחסים עם תושב חוץ ובשל כך עברה במדינות רבות ברחבי העולם בתדירות גבוהה, כ-100 טיסות מדי שנה ומעל 50 ביקורים באתרים שונים ברחבי העולם. בהתאם, טענה בר רפאלי כי אין לה מרכז חיים בשום מדינה והיא למעשה חסרת תושבות לצורכי מס.

על אף האמור לעיל, ולאור עובדות נוספות שהוצגו בפסק הדין, לא השתכנע ביהמ"ש המחוזי כי מידת הניתוק של בר רפאלי מישראל הייתה כזאת שגרמה לה להפוך להיות חסרת תושבות וקבע כי במהלך שנות המס אשר נדונו בפסק הדין היא הייתה תושבת ישראל לצורכי מס.

מעבר להכרעה במקרה הקונקרטי של בר רפאלי, חזר ביהמ"ש על תרחיש האדם החי על היאכטה וקבע תנאי נוסף ומיוחד – בכדי להיכנס לתרחיש זה, אין זה מספיק להראות נסיעות מרובות ברחבי העולם הדומות לחיים על יאכטה אלא נדרש גם להוכיח שלאותה יאכטה אין "נמל בית" שבו היא עוגנת מדי פעם בשום מקום בעולם. ומהו אותו "נמל בית"? לדעת ביהמ"ש מדובר במקום בו אותו אדם צורך את השירותים הציבוריים שמעניקה אותה מדינה לאזרחיה ולתושביה והוא נתן דוגמא של צריכת שירותי בריאות – חברות בקופת חולים, רכישת תרופות וקבלת החזרים מקופת החולים.

מכאן, לאור פסיקת ביהמ"ש המחוזי בפרשת בר רפאלי, עולה כי התרחיש של "חיים על יאכטה" יכול להיות רלוונטי רק במקרה קיצון בו נישום נע ברחבי העולם ללא בית קבע ובמהלך תקופה זו לא צורך שירותים ציבוריים כלשהם בשום מדינה. בהתאם, וכל עוד ביהמ"ש העליון לא קבע מסמרות בנושא זה, נראה כי יהיה קשה לבסס טענה שאדם פלוני הינו "חסר תושבות" לצורכי מס בהליך מול פקיד השומה ו/או בבית המשפט.

 

 

חדשות אחרונות