”מכירה כפויה” של אופציות ומניות לעובדים גם בעת שינוי מבנה ובפירוק מרצון

12.11.2017 | עו"ד בועז פינברג

סעיף 102 לפקודה, מאפשר לחברה להנפיק מניות או אופציות לעובדיה, תוך בחירה בין מספר מסלולי מיסוי, במטרה לדחות את אירוע המס למועד מכירת המניות המוקצות ובמסלול ההוני גם להפחית את שיעור המס בעת המכירה   ל-25% במקום שיעור המס השולי של העובד.

אחד התנאים המרכזיים לדחיית אירוע המס, הינו הפקדת המניות המוקצות בידי נאמן לתקופה של 12 או 24 חודשים, בהתאם למסלול המיסוי הנבחר (12 חודשים במסלול הפירותי ו-24 חודשים במסלול ההוני).

במקרים רבים נאלצים עובדים לממש אופציות ולמכור את המניות שהוקצו להם ע"י החברה המעבידה, לפני תום תקופת ההחזקה המינימאלית.

במקרים אלה, נאלצות חברות רבות לפנות לרשות המיסים בבקשה להחלטת מיסוי מקדמית ("רולינג") אשר תקבע, כי מכירה כפויה זו אינה מהווה אירוע מס, ותאפשר לעובדים ליהנות מההטבות שהוענקו להם גם אילו היו ממתינים לסוף תקופת ההחזקה הנדרשת.

עד היום, המונח "מכירה כפויה" המוגדר במסגרת החוק התייחס לאחד מן המקרים הבאים בלבד: הורשה ומכירה במסגרת פירוק שלא מרצון של החברה, פשיטת רגל, ומכירה אגב גירושין.

פרסום התקנות מרחיב את הגדרת המונח "מכירה כפויה" ובכך, מוסיף למקרים אשר יראו אותם כמכירה כפויה, את המקרים הבאים:

• אקזיט / כניסת משקיע מהותי: מכירת כלל מניות העובדים במסגרת מכירת מניות החברה, ליחיד הרוכש 80% לפחות מהון החברה המונפק, ואינו מהווה קרוב (כהגדרת מונח זה בסעיף 88 לפקודה) של החברה שהקצתה את המניות, או לחילופין של אחד מבעלי מניותיה המחזיק בה בשיעור של 25% או יותר.

• פירוק מרצון: מכירת פעילות החברה ומניותיה במסגרת הליך פירוק מרצון בהתאם להוראות חוק החברות, ובלבד שפרק הזמן בין מכירת פעילות החברה ומניותיה, ובין תחילת הליך הפירוק מרצון לא יעלה על 6 חודשים.

נחזור ונדגיש, כי עסקה המבוצעת בנסיבות הנזכרות לעיל, דורשת דיווח ואישור מוקדם של המנהל מראש, ועליה להתבצע בהתאם להוראותיו.

נחזור ונציין כפי שציינו במקרים קודמים, כי לאור העובדה שהחיים מזמנים מקרים שאינם מוסדרים בחקיקה, במקום לקבוע כללים נוקשים בחקיקה ראוי לאפשר פנייה לקבלת אישור פרטני, בהתאם לנסיבות המקרה. קביעת תנאים לשינוי מבנה, המחייבים לדוגמה כניסת משקיע שירכוש 80% לפחות ממניות החברה כאשר ברור שגם כניסת משקיע באחוז נמוך יותר עלולה להוות אירוע כופה מול העובדים למכור את מניותיהם, נותנים אמנם וודאות, אך עשויים לפגוע בסופו של דבר בטובת העובדים.

נשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה ו/או הבהרה הנדרשות בקשר עם האמור במסגרת הודעה זו.

חדשות אחרונות