הקלות בתנאים המגבילים דחיית אירוע מס בשינויי מבנה

01.08.2017 | עו"ד בועז פינברג ועו"ד אופיר פז

בימים אלה הכניסה הכנסת (סוף סוף) שינויים בפקודת מס הכנסה שיקלו על התנאים המאפשרים דחית אירועי מס במסגרת שינויי מבנה, מיזוגים ופיצולים. כמו כן ניתנה הקלה לדחיית אירוע מס במסגרת הענקת מניות ואופציות לעובדים שאינם בעלי שליטה בחברות.

התיקון מהווה בשורה לחברות במשק, ובמיוחד לחברות היי-טק, אשר במסגרתן מבוצעות באופן יחסית תדיר פעולות שונות של מיזוגים, פיצולים והעברות נכסים (בד"כ IP, אך גם פעילות), תוך שבפועל, בעת ביצוע אותן פעולות, לא נוצרת הנאה כלכלית ממשית למי שמוכר את הנכסים, או המניות. המגבלות הקיימות היום הביאו להכשלת עסקאות שינויי מבנה נדרשים בחברות ההיי-טק, שכן במידה שלא עומדים במגבלות שנקבעו כתנאי למתן האפשרות לדחות את אירוע המס, נדרשו המוכרים לשלם מס על רווח כלכלי תיאורטי בלבד.
כעת, לאור התיקון, נראה שיש התקדמות לכיוון הקלה על התנאים הנדרשים לקבלת האפשרות לדחות את אירוע המס, אך לדעתנו יש עוד רבות לעשות בעניין זה, ובמיוחד לשקול את האפשרות לבחון כל בקשה לגופו של עניין, מבלי לקבוע תנאים מגבילים מראש (כפי שנקבע למשל בתיקון למיזוג בין חברת אם לחברת בת).

אלו השינויים העיקריים שנקבעו בתיקון הנוכחי:

1. הרחבת הגדרת המונח "תום התקופה" בנוגע להקצאת מניות ואופציות לעובדים (סעיף 102) – על פי התנאים הנוכחיים, עובד חייב לוודא שהנאמן מחזיק למשך תקופה של שנה (במסגרת המסלול הפירותי) ושנתיים (במסגרת המסלול ההוני), על מנת ליהנות מההטבה של דחיית אירוע המס למועד מכירת המניות, ותשלום מס מפוחת במסגרת המסלול ההוני. במסגרת החוק נקבע, כי במקרה של מכירה כפויה, ההטבה תישמר על אף שהמכירה מתבצעת לפני תום התקופה שנקבעה. עד לתיקון, מכירה כפויה כללה מוות של העובד, פירוק שלא מרצון או פשיטת רגל, או מכירה אגב גירושין של העובד. במסגרת התיקון ניתנה סמכות לשר האוצר לקבוע בתקנות מקרים נוספים בהם יראו מכירה של מניות על ידי העובד כמכירה כפויה, לרבות במסגרת שינויי מבנה של החברה (מיזוגים, החלפת מניות וכו').

2. קיצור תקופת המגבלות במסגרת החלפת מניות – תקופת המגבלות החלה כיום על מיזוג שנעשה בדרך של החלפת מניות עומדת על שנתיים מתום שנת המס בה בוצע המיזוג. התקופה הנדרשת תקוצר כעת לעניין מיזוג בדרך של החלפת מניות ולהעמידה על שנתיים ממועד המיזוג.

3. ריכוך מגבלת החזקה בתקופת ההגבלה – הכנסת משקיעים לחברה החדשה – בעקבות התיקון, במקרים של מיזוג, העברת מלוא הזכויות בנכס, העברת נכס על ידי מספר בני אדם, העברת מניות לחברת אם ופיצול חברה, ניתן לבעלי זכויות שביצעו את שינוי המבנה הזכות למכור חלק מהזכויות שהוקצו להם כבר במהלך תקופת המגבלות, בלא אירוע מיוחד. בין היתר, במהלך תקופת המגבלות תתאפשר הקצאת זכויות, לרבות הקצאת זכויות חדשות לבעלי הזכויות הקיימים, ובלבד שזכויותיהם של בעלי המניות בחברות המשתתפות בשינוי המבנה, לפי העניין, לא יפחתו מ-25% (במיזוג – הזכויות בחברה הקולטת, בהעברת נכסים – הזכויות בחברה שאליה הועבר הנכס ובפיצול – הזכויות בחברה החדשה וחברה המתפצלת), וזאת בניגוד למצב הקיים כיום בה נדרש ששיעור הזכויות של בעלי המניות כאמור לא יפחתו מ-51%.

4. הקלה במגבלת התמורה במזומן – כיום מכירת מניות במיזוג לא תהנה מאי חיוב במס במידה ושולמה במסגרתה תמורה במזומנים בעת המיזוג. במסגרת התיקון מוצע להחליף מגבלה זו בהוראה לפיה התמורה במזומן לא תעלה על 40% מהתמורה הכוללת שניתנה במיזוג וזאת בכפוף לאישור מנהל רשות המסים ולקיומם של תנאים נוספים (Cash and Stock Merger). יודגש, כי לא תינתן הקלה כלשהי לגבי רכיב מזומן זה והוא ימוסה במלואו במועד המיזוג.

5. העברת נכס בבעלות משותפת או נכס בבעלות שותפות לחברה – כיום נדרש כי החברה אליה הנכס מועבר תהיה חברה שהוקמה במיוחד לצורך כך, שאין לה נכס אחר או פעילות אחרת באותו מועד או לפניו. במסגרת התיקון מוצע לאפשר העברת נכס כאמור גם לחברה קיימת וזאת בהתקיימות תנאים מסוימים.

6. הקלה במגבלת קיזוז ההפסדים – כיום, במקרה של מיזוג בין חברת אם לחברת בת  (Upstream Merger), כאשר שוויה של חברת האם גבוה משווי הבת ולחברת האם יש הפסדים משמעותיים, אזי חלות גם על חברת האם מגבלות על קיזוז הפסדיה וזאת למרות שהמיזוג לא יצר לה יתרון כלשהו לגבי ניצול הפסדים. מוצע להקל במגבלת קיזוז ההפסדים במקרה זה ולקבוע כי היא לא תחול במקרה בו חברת האם מחזיקה מלוא מניותיה של חברת הבת טרם המיזוג ובתנאי ששווי חברת האם עולה על פי תשעה משווי חברת הבת. יצוין כי מוצע שינוי דומה גם לעניין קיזוז הפסדים של חברה מתפצלת.

השנים הקרובות ילמדו האם השינויים שנעשו כעת יגדילו באופן משמעותי את כמות שינויי המבנה בחברות היי-טק, או שייתכן שבעתיד הקרוב נידרש לרפורמה נוספת, אשר תפחית אף יותר את תנאי הסף המאפשרים את דחיית אירוע המס.

חדשות אחרונות