הוראת ביצוע חדשה של רשות המסים לגבי העברת כספים לבנקים בחו”ל

19.10.2017 | עו"ד בועז פינברג

כל מי שניסה בשנים האחרונות להעביר כספים לחו"ל באמצעות הבנק שלו, נתקל במקרים רבים בקשיים בלתי מבוטלים מצד הבנק המעביר את הכספים. מעבר לשאלות החטטניות של הבנק, למה ולמי נועדו הכספים, מדוע מעבירים דווקא ליעד הספציפי, מה מקור הכספים אותם מעבירים וכו', הרי שמעל סכומים מסוימים הבנק סירב לבקשת ההעברה, והתנה אותה בקבלת אישור של רשות המסים, כי ניתן להעביר את הכספים מבלי לנכות מס במקור. במקרים מסוימים, בצדק נדרש הבנק לדרוש את הדרישה הזו, כאשר בהתאם להוראות סעיף 170 לפקודת מס הכנסה, הבנק משמש גורם אשר על פי דין מחויב לנכות מס במקור מכל תשלום שנעשה לחו"ל וזאת כאשר התשלום מהווה "תשלום של הכנסה חייבת". אך במקרים רבים, העברות הכספים לחו"ל, כלל אינן מהוות "תשלום של הכנסה חייבת", אלא תשלום מסוג אחר – השקעה בחו"ל, העברה לקרוב כמתנה וכו'.

הבנקים מצדם, פטרו את עצמם מעול הבדיקה הפרטנית ביחס לכל העברה והעברה ודרשו מכל מי שמבקש להעביר כספים מעל סכום מסוים, דרישה גורפת לקבל אישור של פקיד השומה, שאכן חל פטור מניכוי מס במקור על העברת הכספים. הוראה כללית זו של הבנקים מטבע הדברים הורידה את רמת הסיכון שלהם להיחשף לשומות ניכויים, אך לצד זה נוצרה ביורוקרטיה מתישה וחסרת היגיון לאותם אלה, אשר ביקשו להעביר כספים, אשר אינם מהווים "תשלום של הכנסה חייבת". על מנת למנוע התשה של הלקוחות וכן עומס על כוח האדם העובד ברשות המסים, אשר נאלץ לטפל בבקשות לפטור מניכוי מס במקור, החליטה הרשות לאפשר הקלה על תהליך העברת הכספים לחו"ל, באופן שבו הבנק יוכל להסתפק בתצהיר של הלקוח, או של רואה החשבון שלו אשר יהוו אישור מספק בידי הבנק לבצע את ההעברה.

רצונה של הרשות להקל על התהליך מצא ביטוי בהוראות הביצוע לסעיף 170 מס 34/93 משנת 1993 שפורסמו על ידי רשות המיסים, שם הוחרגו מספר רב של העברות שאינן מחויבות  באישור מקדמי של פקיד השומה וניתן כאמור להסתפק בתצהיר הלקוח או תצהיר רואה החשבון שלו בלבד. בין יתר התשלומים הפטורים מאישור נכללים, קצבאות על שלל סוגיהן אשר משולמות לתושב חוץ, רכישת טובין מוחשיים, עיזבונות, תשלום מזונות ועוד. לעומת זאת, סקטור המשקיעים בחול נותר עד כה ללא פתרון ממשי.

כעת, אנו שמחים לבשר, כי פורסמה הוראת ביצוע של רשות המיסים, אשר מאפשרת לבנק לאשר העברת כספים לחול לצורכי השקעה באמצעות מתן תצהיר בלבד. על מעביר הכסף להצהיר באמצעות טופס ייעודי שנוסח על ידי הרשות, כי הכסף מועבר למדינת אמנה ולחשבון בנק הנמצא באותה מדינת אמנה וכי הכספים מועברים לחו"ל למטרת השקעה במניות, רכישת נדל"ן, רכישת נכס מוחשי, או מתן הלוואת ליחידם וחברות תושבי מדינה אחרת. אנו מקווים שהרשות תמשיך לפעול להפחתת הבירוקרטיה המסורבלת ותאפשר מתן הקלות דומות גם בעניינים נוספים.

למידע נוסף וליצירת קשר ניתן לפנות אל:
עו"ד בועז פינברג בדוא"ל boazf@zag-sw.co.il או בטלפון 03-7955590

חדשות אחרונות