האם נמצאה הדרך הנכונה ללב המשקיעים באמצעות חוק האנג'לים?

26.01.2016 | עו"ד בועז פינברג ורו"ח אבידור לפיד

בשנת 2010 התקבלה בכנסת, הוראת שעה המכונה "חוק האנג’לים" במסגרת חוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012 (תיקוני חקיקה), התשע"א-2011.

מטרת החוק הייתה לעודד השקעות בחברות ישראליות, עתירות מחקר ופיתוח המצויות בשלב הראשוני של פעילות המו"פ (שלב ה-"Seed"). ככלל החברות הללו נושאות סיכון גבוה מאוד למשקיע ובמקרים רבים השקעות אלה אף יורדות לטמיון.

משכך, החוק, שנועד לקדם את תעשיות עתירות הידע בישראל, מבקש להעניק תמריץ מס למשקיעים יחידים (אנג’לים) בחברות הזנק "Start Up" בדרך של התרת סכום ההשקעה כהוצאה, אשר עשויה לשמש כמגן מס עבור המשקיע בשיעור המס השולי, (שבשנת 2016 מגיע ל-48%), או, בעוד שאילולא החוק, משקיע שכזה יכול היה, לכל היותר, להמתין עד למועד שבו ברור שההשקעה נכשלה (בדרך כלל כמה שנים טובות לאחר מועד ההשקעה), וגם אז, הוא רשאי לקזז הוצאה זו כהפסד כנגד הכנסות הוניות בלבד.

לכאורה, מדובר בהטבה משמעותית שניתנת למשקיעים ואמורה הייתה לעודד אותם להשקיע בחברות הזנק. אלא, שחוק האנג’לים במתכונתו לפני התיקון שנעשה בו לאחרונה, טמן בחובו בעייתיות עד כדי הפיכתו ללא רלוונטי. בפועל, מאז שנחקק החוק, נעשה שימוש מועט בהטבת המס שמציע חוק האנג’לים וזאת בשל הקריטריונים הנוקשים לקבלת ההטבה אשר יצרו אי וודאות למשקיעים וחוסר כדאיות בניצול ההטבה.

לאור כך, אישרה הכנסת בתאריך ה-13 בינואר 2016, תיקון לחוק אשר אמור להביא להקלה מסוימת על המשקיעים ובתקווה שהתיקון יביא לגידול בכמות המשקיעים בחברות ההזנק בישראל.

בהתאם לתיקון החדש, המסלול הקיים – השקעה ב"חברת מטרה" – עומד על מכונו, אך התווסף מסלול השקעה חדש – השקעה ב"חברה מתחילה". כאמור, מדובר במסלול חלופי למסלול הקיים אשר יעניק את אותה הטבת מס למשקיעים. יש לציין כי היתרון העיקרי במסלול "חברה מתחילה" על פני "חברת מטרה" הוא שהקריטריונים ל"חברה מתחילה" נמדדים על בסיס נתוניה הכלכליים של החברה ממועד התאגדותה של החברה ועד למועד ההשקעה בפועל, ולא נמדדים על בסיס התקופה שחולפת ממועד ההשקעה והלאה. כך, נוצרת למשקיע הוודאות הנדרשת, לפני שהחליט לבצע את ההשקעה, כי מדובר בחברה אשר ההשקעה בה תזכה אותו בקבלת ההטבה.

להלן עיקרי התנאים לקבלת הטבה ב"חברה מתחילה":

  • מבחני התאגדות שליטה וניהול: חברה אשר התאגדה בישראל והשליטה והניהול על עסקיה מופעלים בישראל;
  • וותק החברה: מיום התאגדות החברה ועד למועד ההשקעה לא חלפו יותר מ-4 שנים, או יותר מ-12 חודשים מתום תקופת סיוע המיועד לחברות מתחילות של המדען הראשי, ככל שהתקבל, לפי המאוחר;
  • היקף המכירות: היקף המכירות הכולל של החברה מיום התאגדותה ועד למועד ההשקעה בה לא עלה על 4.5 מיליון ש"ח, ולא עלה על 2 מיליון ₪ בכל אחת משנות המס שקדמו למועד ההשקעה;
  • הוצאות: סך הוצאות החברה מיום התאגדותה ועד למועד ההשקעה בה לא עלה על 12 מיליון ש"ח, ולא עלה על 3 מיליון ש"ח בכל אחת משנות המס שקדמו למועד ההשקעה;
  • השקעות והלוואות: היקף ההלוואות וההשקעות שקיבלה החברה החל מיום התאגדותה ועד למועד ההשקעה המזכה בה (לרבות ההשקעה המזכה) אינו עולה על 12 מיליון ₪;
  • אישור רואה חשבון: שהתנאים המפורטים לעיל מתקיימים;
  • אישור מדען ראשי: עד למועד ההשקעה החברה תידרש לקבל אישור מהמדען הראשי לאותה שנת מס, כי :
  • לפחות 70% מהוצאותיה החל ממועד התאגדותה ועד למועד ההשקעה, היו בקשר למוצר שבפיתוח;
  • המוצרים בפיתוח הינם בבעלות החברה מיום היווצרות המוצרים, לרבות מוצרים שנרכשו על ידי החברה לצורך המשך פיתוחם, אם המוצרים נרכשו מיחידים או ממוסדות להשכלה גבוהה, בתי חולים, וכיוב’.
  • תחולה: המסלול יחול על השקעות שיבוצעו בחברות הרלוונטיות החל מיום 1 בינואר 2016 ועד 31 בדצמבר 2019.

יש לזכור, כי רשות המסים תבחן בתום כל שנת מס האם מתקיימים שני התנאים המצטברים עבור משקיע אשר השקיע "בחברה מתחילה", המהווה "השקעה מזכה" כדלקמן:

– שהתקבל אישור מהרשות שאכן התקיימו התנאים ל"חברה מתחילה".

– שיותר מ-50% מהוצאות החברה, באותה שנת מס, הוצאו בישראל;

לשם הנוחות, להלן השינויים המרכזיים שחלו בעקבות התיקון בתנאים למסלול "חברת מטרה" וקביעת מסלול החדש "חברה מתחילה":

לפני התיקון

אחרי התיקון

סוג המשקיע:

השקעה בידי יחיד. השקעה באמצעות שותפות אינה אפשרית, אלא על בסיס פנייה לקבלת החלטת מיסוי (רולינג).

סוג המשקיע:

"יחיד או שותפות בין יחידים" – בשני המסלולים.

נשאלת השאלה מה בנוגע לנאמנות אשר באמצעותה יחידים שאינם קשורים בחוזה לשותפות בין יחידים משקיעים באותה חברת הזנק. במצב הנ"ל אנו ממליצים לפנות לפעול על בסיס פנייה לקבלת החלטת מיסוי (רולינג).

מסלול בודד:

"חברת מטרה"

שני מסלולים:

"חברת מטרה" ו"חברה מתחילה"

החזקת המניות בחברת מטרה:

למשך 3 שנות מס, החל מהשנה שבה ההשקעה המזכה שולמה לחברה;

החזקת המניות בחברת מטרה:

למשך 3 שנות מס, החל מהשנה שבה חל מועד ההשקעה;

השקעה מזכה:

"השקעה של יחיד בחברת מטרה בשנת מס כלשהי, אשר בשלה הוקצו לו מניות בחברת המטרה באותה שנה";

השקעה מזכה:

"השקעה במזומן של משקיע בחברת מטרה או בחברה מתחילה בשנת מס כלשהי, אשר בשלה הוקצו לו מניות בחברת המטרה או בחברה המתחילה, לפי העניין;"

כלומר, תחת הגדרת השקעה מזכה לאחר התיקון לא תינתן האפשרות להשקיע באמצעות שווה כסף, לרבות מניות או נכסים אחרים.

גובה סכום ההשקעה המרבי:

    1. חברת מטרהעד גובה של 5 מיליון ₪ (ביחס ליחיד וקרובו, ללא הגבלת מספר החברות שיחיד יכול להשקיע);

גובה סכום ההשקעה המרבי:

     1. חברת מטרהעד גובה של 5 מיליון ₪ (ביחס למשקיע וקרובו, ללא הגבלת מספר החברות שיחיד יכול להשקיע);

     2. חברה מתחילהעד גובה של 5 מיליון ₪ (ביחס למשקיע וקרובו, ללא הגבלת מספר החברות שיחיד יכול להשקיע);

גובה ההשקעה והשקעה באמצעות שותפות:

בחישוב סכום ההשקעה המרבי, יובאו בחשבון כלל השקעותיו המזכות של משקיע יחיד ב"חברה מטרה" אחת, במישרין, וכן השקעות שביצע יחד עם קרובו, כאשר הם יכולים להשקיע עד לסך של 5 מיליון ₪.

*לפני התיקון אין אפשרות להשקיע באמצעות שותפות;

גובה ההשקעה והשקעה באמצעות שותפות:

גובה ההשקעה המרבי (5 מיליון ₪) לא השתנה. עם זאת, בנוגע לשותפות, סך ההשקעות המזכות באחד משני המסלולים (חברת מטרה וחברה מתחילה) שנעשות באמצעות שותפות מוגבלת להשקעה בגובה של עד 5 מיליון ₪ עבור השותפות כולה (שכן השותפים נחשבים ל"קרובים" לצורך זה.

תקופת ההטבה:

"שלוש שנות מס החל בשנת המס שבה סכום ההשקעה המזכה שולם לחברת מטרה";

תקופת ההטבה:

"שלוש שנות מס החל בשנת המס שבה חל מועד ההשקעה" (ולאחר שברור שהחברה עמדה בתנאי ההטבה מראש);

הפרת תנאי ההטבה:

המשקיע חשוף להחזר רטרואקטיבי של ההטבה במקרה בו החברה אינה עומדת בתנאים. כלומר, תישלל מהמשקיע האפשרות לניכוי ההוצאה;

הפרת תנאי ההטבה:

במשקיעים אשר בחרו את מסלול חברת מתחילה –הסנקציה תחול על החברה עצמה ולא על המשקיעים. שימו לב: למדען הראשי תוענק סמכות לבדיקת העמידה בתנאים אשר עקב הפרתם, החברה תחוב במס עבור השקעות שקיבלה בשיעור מס שולי החל על יחידים כולל הפרשי הצמדה וריבית.

זאת בשונה ממסלול ההטבה לגבי חברות מטרה, אשר בעניינה הסנקציות נותרו על המשקיעים;

מכירת המניות:

לעניין חישוב רווח הון במכירת מניות של חברת מטרה בידי יחיד שסכום ההשקעה המזכה הותר לו בניכוי, יוקטן המחיר המקורי של המניות בכל סכום ההשקעה שהותר בניכוי;

מכירת המניות:

אותו כלל יחול גם על השקעה בחברה מתחילה;

יחס הכנסות – הוצאות מו"פ:

"הן בשנה שבה שולם סכום ההשקעה המזכה והן בשנה שלאחריה, לא עלו הכנסותיה של החברה על 50 אחוזים מסכום הוצאות מחקר ופיתוח";

יחס הכנסות – הוצאות מו"פ:

"הן בשנה שבה חל מועד ההשקעה (דהיינו – מועד הקצאת המניות למשקיע) והן בשנה שלאחריה, לא עלו הכנסותיה של החברה על 50 אחוזים מסכום הוצאות מחקר ופיתוח";

חלוקות דיבידנד (בכסף או בעין):

לא קיימת התייחסות;

חלוקות דיבידנד (בכסף או בעין):

קיבל משקיע מ"חברת מטרה" – במהלך התקופה שממועד ההשקעה עד תום תקופת ההטבה, או "מחברה מתחילה" במהלך התקופה שממועד ההשקעה עד המועד הקובע (שנתיים מתום תקופת ההטבה), סכום כלשהו, במישרין או בעקיפין, יופחת הסכום האמור מחישוב סכום ההשקעה המזכה.

חדשות אחרונות