אושר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת - מהפיכה במיסוי חברות מעטים

25.12.2016 | עוה"ד בועז פינברג ואופיר פז

יום 22 בחודש דצמבר 2016 העבירה הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2017 ו- 2018), התשע"ז – 2016 (להלן – "החוק"), העוסקת, בין היתר, במיסוי חברות מעטים. הנוסח הסופי הועבר לאחר דיונים שהתקיימו בוועדת הכספים של הכנסת, ובמסגרת משא ומתן עם הלשכות המקצועיות, לרבות לשכת עורכי הדין.

חברת מעטים מוגדרת בפקודת מס הכנסה (להלן: "הפקודה") כחברה המקיימת שלושה תנאים מצטברים:

1) השליטה באותה חברת מעטים היא בידי לא יותר מחמישה בני אדם.

2) פחות מ- 80% ממניותיה מוחזקות על ידי חברה או חברות, שאינן חברות מעטים, או בשליטתן.

3) החברה אינה חברה ציבורית.

החוק נועד לכאורה להילחם בשתי תופעות שליליות הקשורות לחברת מעטים – חברות ארנק ורווחים כלואים. כפי שיפורט בקצרה במבזק זה, החוק החדש בא לסתום פרצות ותיקות בהוראות המס, אשר אפשרו לבעלי מניות בחברת מעטים, לחסוך מיסים באמצעות שימוש בחברות אלה. כפי שנראה, יש לתכנן באופן מושכל את המשך האחזקות בחברות מעין אלו, ובמיוחד לשקול שינוי בפעילות העסקית של אותן חברות, ככל שניתן.

'חברות הארנק'

'חברת ארנק' היא ביטוי רווח לחברות בהן עובדים שכירים בחברות, או נושאי משרה בחברות, מעניקים את השירותים לאותן חברות באמצעות החברה וזאת בכדי להימנע משיעורי המס החלים עליהם כיחידים וכן להימנע מתשלום ביטוח לאומי. החיסכון היה מושג על ידי מניעה של חלוקת דיבידנד על ידי חברת האחזקות, שכן אותה חלוקה מחויבת במס נוסף, אשר משווה ואף יכול להיות גבוה משיעורי המס החלים על אותם יחידים.

במסגרת החוק נכללים שלושה תרחישים עובדתיים המגדירים 'חברות ארנק', אשר בהתקיים כל אחד מהם ההכנסה החייבת של אותה חברת מעטים תיחשב כהכנסתו של היחיד בעל המניות בה, כהכנסה מיגיעה אישית, דהיינו הכנסה אשר שיעור המס עליה יהיה שיעור המס השולי ואשר תחויב בביטוח לאומי.

בתרחיש הראשון, חברת מעטים אשר היחיד בעל המניות בה הינו נושא משרה ו/או נותן שירותי ניהול לחברה אחרת. הוראות תרחיש זה לא יחולו אם היחיד הוא גם בעל מניות מהותי (מחזיק 10% ומעלה או מוסמך למנות דירקטורים), במישרין או בעקיפין בחברה הנוספת. בנוסף, שותף בשותפות שאינה נסחרת בבורסה הוחרג מההגדרה של 'נושא משרה' דהיינו, מקום בו שותף בחברה מקבל חלק בשותפות אותה חברה באמצעות חברה בבעלותו – לא תיחשב חברת האחזקות ל"חברת ארנק".

בתרחיש השני, הכנסתה של חברת מעטים הנובעת מפעילות היחיד בעבור צד שלישי (לרבות צדדים קשורים לאותו צד שלישי) שהיא מסוג הפעולות הנעשות בידי עובד עבור מעסיקו. לדוגמא – מנכ"ל, סמנכ"ל כספים, סמנכ"ל פיתוח ויועמ"ש פנימי. הוראות תרחיש זה לא יחולו אם היחיד הוא גם בעל מניות מהותי בצד השלישי, או שותף בו.

בתרחיש השלישי, הכנסתה של חברת מעטים אשר ככלל, 70% או יותר מסך הכנסתה החייבת נובעת ממתן שירותים על ידי היחיד עבור אדם אחד ספציפי או קרובו במשך 30 חודשים לפחות בתקופה של ארבע שנים. תרחיש זה לא יחול על חברת מעטים המעסיקה ארבעה מועסקים או יותר.

 

חדשות אחרונות