מתי כדאי לסטארט-אפ להעסיק את היועץ המשפטי הראשון שלו?

09.07.2018 | Start Israel

חברות רבות ברחבי העולם, מעסיקות יועץ משפטי פנימי שמנהל את העניינים המשפטיים של החברה. מגמה זו הולכת וגוברת לא רק בקרב חברות גדולות, ציבוריות וגלובליות, אלא גם בקרב חברות קטנות ומקומיות. מנקודת מבטו של הסטארט-אפ, השאלה היא מתי הזמן הנכון להעסיק יועץ משפטי פנימי? מהו אותו אירוע או רגע מכונן, שגורם לסטארט-אפ לנוע מעבודה עם משרד עורכי דין חיצוני (כשלרוב, מדובר באותו המשרד שליווה את הסטארט-אפ משלביו הראשונים), אל עבר עבודה עם יועץ משפטי פנימי? התשובה הנפוצה ביותר מתייחסת לגודל החברה, ולהוצאות המשפטיות.

לרוב, חברות סטארט-אפ יחליטו לשכור יועץ משפטי פנימי כאשר הן מעסיקות כ-80-100 עובדים. גורם נוסף הוא ההוצאות המשפטיות, שכן בשלב מסוים יהיה נבון יותר מבחינה כלכלית לשכור יועץ משפטי פנימי, מיועץ חיצוני. בנוסף, היועץ המשפטי הפנימי מנהל את מערך היועצים המשפטיים החיצוניים של החברה בצורה יעילה, ומוודא שהעלויות המשפטיות מופחתות לאורך זמן.

בנוסף לגודל ולהוצאות המשפטיות, חברת סטארט-אפ צריכה להיות מודעת גם ליתרונות הנוספים של העסקת יועץ משפטי פנימי. בניגוד לעורך הדין החיצוני, היועץ המשפטי הפנימי חי ונושם את החברה ומשרת רק לקוח אחד. ככזה, היועץ המשפטי הפנימי מכיר את החברה "מבפנים החוצה", מכיר באופן אינטימי את ההנהלה, המוצרים והשירותים, התהליכים והשיטות, המודל העסקי והמטרות והאתגרים של החברה. בנוסף יש גם יתרון מובנה, שכן ייעוץ משפטי המגיע מתוך החברה, כחלק פנימי ובלתי נפרד מהחברה, כמו מחלקת ה- R&D, הכספים, המכירות וה- HR, מוביל הרבה פעמים לייעוץ משפטי יותר מהיר, מדויק ויעיל.

כאשר סטארט אפ מחליט שהגיע הזמן הנכון מבחינתו להעסיק יועץ משפטי פנימי לראשונה בחברה, עולה השאלה באילו קריטריונים אותו יועץ משפטי ראשון צריך לעמוד. האם יש לו ניסיון במגוון רחב של תחומים, או שהוא צריך להיות בעל הבנה של תחום מסוים שחשוב לפעילות החברה, כמו למשל קניין רוחני. כמובן, התשובה תלויה בצרכים הספציפיים של החברה, אבל באופן כללי מומלץ לסטארט אפ לחפש עורך דין עם ניסיון ומומחיות בתחומים הבאים: ממשל תאגידי וציות; מימון והנפקות; רגולציה; קניין רוחני; משפט מסחרי וחוזים; דיני עבודה; וניסיון עבר כיועץ משפטי פנימי.

אתגר ידוע ומוכר, שסטארט-אפים רבים מתמודדים אתו בנושא לעתים קרובות, מתרחש כאשר הם מתחילים לצמוח, ולמרות שהעומס של העבודה המשפטית הולך וגדל, ויש צורך אמיתי לנהל את העבודה המשפטית באופן קבוע (ברוב המקרים, על ידי סמנכ"ל הכספים), הסטארט-אפ לא הגיע עדיין לנקודה שבה הוא רואה בהעסקת יועץ משפטי פנימי כמשהו מועיל וכלכלי, ובהתאם החברה נמנעת מלשכור יועץ משפט פנימי. פתרון אפשרי לאתגר זה הינו להעסיק יועץ משפטי פנימי באמצעות משרד עורכי דין חיצוני, בפורמט גמיש, על פי דרישה ולפי הצורך. מודל זה מבטיח כי הייעוץ המשפטי יינתן בזמנים הנכונים, על פי צרכים שנקבעו מראש ובתקציב מוגדר, וכתוצאה מכך המטרה תושג תוך חיסכון בעלויות. כמובן, שמודל זה אינו אמור לייתר את השימוש במשרד החיצוני, והוא מאפשר למעשה לחברה להמשיך ולהשתמש בשירותי אותו משרד חיצוני בנושאים הדורשים מומחיות ספציפית, כגון הנפקות, מיזוגים ורכישות, ליטיגציה, הגבלים עסקיים ועוד. חשוב לזכור, שגם במודל זה היועץ המשפטי החיצוני שימצא בפועל במשרדי החברה ויתנהל כיועץ המשפטי הפנימי שלה לכל דבר ועניין, יהיה בעל ניסיון ומומחיות דומים למה שפורט למעלה, לרבות ניסיון עבר כיועץ משפטי פנימי.

לחצו כאן לקריאת המאמר באתר בו הוא פורסם.

חדשות אחרונות