הייבוא החדש לבורסה בישראל: ”מנגנון ה- ATM”

26.07.2016 | עוה"ד אדוה הרמן וליטל סלוצקי

במסגרת צעדי הרשות לניירות ערך לשכלול שוק ההון הישראלי ושיפור הנזילות בבורסה, יובאה מארה"ב שיטת At the Market Offering המאפשרת לחברות, הנסחרות בבורסה בתל אביב בע"מ ("התאגידים"), לבצע מכירה של ניירות ערך שלהן בשוק המשני (במסגרת המסחר בבורסה) ("מנגנון ה-ATM "). המנגנון האמור, צפוי לאפשר גמישות גדולה יותר לאותם תאגידים, לקצר ולהוזיל את הליכי ההנפקה.

יצוין כי עד כה, התאגידים בשוק המקומי עשו שימוש יצירתי בחריג שהיה קיים בחוק ניירות ערך, אשר אפשר להם לרכוש ניירות ערך שהונפקו על ידם ולמכור אותם חזרה תוך כדי המסחר בבורסה, ללא פרסום תשקיף. האפשרות לשימוש בחריג בוטלה ובמקביל נקבעה האלטרנטיבה של מנגנון ה-ATM.

תאגיד המעוניין לבצע מכירה עתית של ניירות ערך שלו במסגרת המסחר בבורסה ולא רק באמצעות גיוס ספציפי חד פעמי, יוכל להשתמש במנגנון ה-ATM .

לצורך כך, התאגיד נדרש ליצור, מבעוד מועד, "מחסנית" של ניירות ערך המיועדים למכירה בשוק המשני, זאת באמצעות פרסום דוח הצעת מדף שיכלול את פרטי תכנית הגיוס וכן את כמות ניירות הערך שבמחסנית ("התוכנית"). יודגש כי ניירות הערך ירכשו בדרך של רכישה עצמית ויחשבו כמניות רדומות עד למכירתם על ידי התאגיד.

השימוש במנגנון ה-ATM כפוף למספר מגבלות, שהעיקריות הן:

  • פקודת המכירה תעשה לא לפני 5 שעות מסחר ממועד פרסום דוח הצעת המדף ועד המוקדם מבין: (1) המועד בו הודיע התאגיד על סיום התכנית; (2) מועד פקיעת תשקיף המדף; (3) המועד שבו נמכרה כל כמות ניירות הערך שהייתה במחסנית.
  • בעת כל מכירה יש לוודא כי ערכם של מניות המוצעות ושל המניות הקודמות שנמכרו לפי התוכנית (מנגנון ה- ATM) בשנתיים שקדמו למועד המכירה הספציפית, אינו עולה על 10% מכמות המניות שמחזיק הציבור במועד ההצעה.
  • כמות ניירות הערך שנמכרת על פי התוכנית בכל יום מסחר, לא תעלה על 50% מהממוצע היומי של מחזור המסחר בבורסה של ניירות הערך מהסוג המוצע בתקופה של שמונה שבועות שקדמו ליום ההצעה.

לאור חדשנותו וחריגותו של המנגנון בשוק המקומי ועל מנת לבחון את יישומו הלכה למעשה, האפשרות לעשות שימוש בו נקבע לתקופה מוגבלת שסיומה ביום 30 באפריל 2019. בהתאם לניסיון שייצבר במהלכה, יוחלט באם להמשיך את השימוש במנגנון האמור והאם נדרשים שינויים בתנאיו.

אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי, ו/או חוות דעת משפטית. בכל מקרה יש להתייעץ עם עו"ד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדת ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו. אין במסמך זה כדי ליצור יחסי עו"ד-לקוח בין הקוראים לבין הכותב או המשרד.

 

 

חדשות אחרונות